Παρασκευή 9 Νοεμβρίου 2012

ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΜΕΝΗ ΑΠΟ Η/Υ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ

   Στην εποχή των ραγδαίων εξελίξεων υποστηρίζεται θερμά η συνεργατική διδασκαλία μέσα στη σχολική τάξη, αλλά και τη συνεργασία διαφορετικών τάξεων ή σχολείων αναφορικά με τη μάθηση και τη χρήση των τεχνολογιών και πληροφοριών της επικοινωνίας (ΤΠΕ). 
   Αρχικά, οι μαθητές οφείλουν για την επίτευξη ενός τέτοιου συνεργατικού μαθησιακού περιβάλλοντος  να αλληλεπιδρούν. Ειδικότερα, η προσπάθεια για συνεργατική μάθηση θα είναι πιο αποτελεσματική αν οι μαθητές γνωρίσουν την υπευθυνότητά τους όχι μόνο για τη δική τους μάθηση αλλά και για τη μάθηση των υπολοίπων μελών. Είναι αναγκαίο λοιπόν να αλληλοβοηθούνται παρέχοντας συνάμα αμοιβαία αλληλοϋποστήριξη για την ατομική τους αφενός και αφετέρου την ομαδική απόδοση.
   Ο διδάσκων με τη σειρά του, προκειμένου να συμβάλλει κι αυτός στην προσπάθεια που καταβάλλεται για τη διάπλαση αυτού του περιβάλλοντος, εμπλέκει στο μάθημα ενεργά τους μαθητές προάγοντας το διάλογο. Θέτει ανοιχτά τα ερωτήματα προωθώντας έτσι τη διατύπωση ερωτημάτων από μέρους των μαθητών. Αφιερώνει χρόνο στη διατύπωση των απόψεων των μαθητών, ενθαρρύνοντας με αυτό τον τρόπο τη συμμετοχή όλων. Αξιοσημείωτο είναι ακόμη πως "χτίζει" γέφυρες μεταξύ της καθομιλουμένης και της ειδικής ορολογίας των ΤΠΕ παρέχοντας μεγάλη βοήθεια στο έργο των παιδιών.
   Ταυτόχρονα, σήμερα οι διαδικτυακές εφαρμογές και οι ασύρματες επικοινωνίες δημιουργούν νέα πεδία επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ των ανθρώπων. Αυτές οι φιλικές στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές εφαρμογές του δικτύου προωθούν την Υποστηριζόμενη από Υπολογιστές Συνεργατική Μάθηση. Μέσω αυτής εκμηδενίζονται οι αποστάσεις και οι χρονικές δυσκολίες στην ανθρώπινη επικοινωνία. Υπάρχει δυνατότητα δημιουργίας κοινοτήτων μάθησης, οι οποίες υποστηρίζονται από τις δυνατότητες των ΤΠΕ ( Ηλεκτρονικές Κοινότητες Μάθησης), πολλά και διαφορετικά μαθησιακά περιβάλλοντα που βασίζονται στην αλληλεπίδραση και την συνεργασία.
   Χαρακτηριστικό παράδειγμα διευκόλυνσης της ανθρώπινης επικοινωνίας αποτελεί ο ηλεκτρονικός υπολογιστής. Ο τελευταίος μέσω των λειτουργιών και των εφαρμογών που διαθέτει μπορεί να αξιοποιηθεί στην εκπαίδευση ως εργαλείο για τη διαχείρηση προβλημάτων της κοινωνίας με παροχή εναλλακτικών τρόπων ερμηνείας και επίλυσής τους σε ένα συνεργατικό πλαίσιο με τη χρήση επικοδομητικών τεχνολογικών εργαλείων.

3 σχόλια:

  1. Είναι γεγονός ότι ζούμε σε μια εποχή που παρατηρείται έκρηξη των γνώσεων και εξέλιξη της τεχνολογίας. Γι αυτό λοιπόν, είναι αναγκαίο να προωθηθεί ένα συνεργατικό μοντέλο μάθησης ώστε να αλληλεπιδρούν οι μαθητές μεταξύ τους αλλά και με τον εκπαιδευτικό για να κατακτήσουν ευκολότερα αυτές τις γνώσεις στοχεύοντας τόσο στην ομαδική όσο και στη ατομική απόδοση. Η συνεργατική μάθηση βελτιώνεται με τη χρήση Η/Υ, αφού εκμηδενίζει τις αποστάσεις μεταξύ των μαθητών και διευκολύνει τη δημιουργία μεγάλων ομάδων όπου ανταλλάσσονται απόψεις. Είναι προφανές όμως, ότι η συνεργατική μάθηση δεν υποστηρίζεται από το υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα αφού ως γνωστόν δίνεται έμφαση στον ανταγωνισμό, στις ατομικές επιδόσεις καθώς και στην ανάγκη να καλυφθεί μια συγκεκριμένη ύλη. Κατά συνέπεια, ούτε η συνεργατική μάθηση υποστηριζόμενη από Η/Υ είναι κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας, παρά την αναγκαιότητά της. Γι αυτό λοιπόν, χρειάζονται προσπάθειες ώστε να εξαλειφθούν αυτές οι δυσκολίες και να δημιουργηθεί ένα ευνοϊκότερο κλίμα που να υποστηρίζει τη συνεργατική μάθηση. Επιπλέον, προκύπτει και η αναγκαιότητα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο για την οργάνωση επιτυχημένων διαδικασιών συνεργατικής μάθησης σε συνδυασμό με τη χρήση του Η/Υ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η σημερινή εποχή χαρακτηρίζεται από ραγδαίες εξελίξεις, πράγμα που κάνει την προώθηση της συνεργατικής διδασκαλίας και μάθησης από υπολογιστές απαραίτητη. Συμφωνώ στο γεγονός πως για να πραγματοποιηθεί κάτι τέτοιο είναι αναγκαίο οι μαθητές να συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα τη αλληλεπίδρασης. Ωστόσο, είναι αρκετά δύσκολο για ένα μικρό μαθητή να καταλάβει μια τέτοια έννοια και την αναγκαιότητά της, καθώς και την σωστή διαχείριση ενός τέτοιου τεχνολογικού εξοπλισμού μέσα στο πλαίσιο του σχολείου. Παράλληλα υψίστης σημασίας είναι και το έργο του εκπαιδευτικού, όπως αναφέρεις και εσύ, ο οποίος καλείται πέρα από τα "κλασικά" καθήκοντά του να εισαγάγει τον μαθητή σε μία νέα νοοτροπία έτσι ώστε να κατανοήσει ο μαθητής τα νέα δεδομένα και να ανταπεξέλθει χωρίς σημαντικά προβλήματα. Ταυτόχρονα πέρα από τις δυσκολίες, η εισαγωγή νέων εκπαιδευτικών μεθόδων στο σχολείο έχει αδιαμφισβήτητη αξία τόσο για την καλύτερη κοινωνικοποίηση του μαθητή και ανάπτυξη κοινωνικών/ομαδικών δεξιοτήτων όσο και για την εξοικείωσή του με την τεχνολογική ανάπτυξη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συγχαρητήρια!!! Πολύ καλή η δουλειά σου. Βρήκα πολύ ενδιαφέρον το θέμα που ανέπτυξες σχετικά με την υποστηριζόμενη από ηλεκτρονικό υπολογιστή συνεργατική διδασκαλία και μάθηση. Είναι γεγονός πως ζούμε σε μια εποχή υπερανάπτυξης των τεχνολογιών και σε μια εποχή που έχει αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό η χρήση του διαδικτύου από τους νέους αλλά και γενικότερα από τον ευρύτερο πληθυσμό καθώς δεν υπάρχει καμία διάκριση. Αυτή η δυνατότητα που μας δίνεται είναι πολύ σημαντική καθώς η ένταξη του Η/Υ αλλά και του διαδικτύου εκτός του ότι βοήθησε σε μέγιστο βαθμό τον άνθρωπο σε επαγγελματικό επίπεδο, έδωσε το έναυσμα έτσι ώστε να λειτουργήσει θετικά και στο τομέα της εκπαίδευσης. Ο Η/Υ λοιπόν κατέκτησε κεντρικό ρόλο στη σχολική αίθουσα αλλά ταυτόχρονα γύρω από αυτόν άρχισαν να δουλεύουν σε ομάδες οι μαθητές. Ένα βασικό στοιχείο είναι ότι δε συνεργάζονται μαθητές μόνο από το ίδιο σχολείο αλλά και με μαθητές διαφορετικών σχολείων ακόμη και σχολείων που βρίσκονται σε διαφορετικές χώρες. Φυσικά όμως, όπως ανέφερες και εσύ στην ανάρτηση σου για να επιτευχθεί ο στόχος της ομαλής συνεργατικής διδασκαλίας και μάθησης έπρεπε να τηρηθούν ορισμένες προϋποθέσεις τόσο από τη πλευρά του μαθητή όσο και από τη πλευρά του εκπαιδευτικού. Η υπευθυνότητα, η αλληλοβοήθεια και η αλληλοϋποστήριξη αποτελούσαν τρία βασικά εφόδια που έπρεπε να κατέχουν οι μαθητές και εγώ ίσως πρότεινα και το σεβασμό προς το σχολικό εξοπλισμό. Οι εκπαιδευτικοί από τη πλευρά τους όφειλαν με κάθε τρόπο να προωθούν τη συμμετοχή των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία χρησιμοποιώντας διάφορες ερωτήσεις ενθαρρύνοντας με αυτό τον τρόπο τη συμμετοχή τους. Πολύ εύστοχη θα έλεγα ότι ήταν και η περιγραφή που παρέθεσες για τον εκπαιδευτικό ότι δηλαδή ο δάσκαλος είναι αυτός που χτίζει μία γέφυρα ανάμεσα στην ομιλούμενη γλώσσα και τη γλώσσα των ΤΠΕ. Τέλος οι διάφορες διαδικτυακες εφαρμογές που έχουν επινοηθεί κατά καιρούς συμβάλλουν στο μέγιστο βαθμό στην προώθηση της υποστηριζόμενης απο ηλεκτρονικούς υπολογιστές συνεργατικής μάθησης και διδασκαλίας. Facebook,skype και διάφορα εκπαιδευτικά λογισμικά φέρνουν κοντά τους μαθητές και συμβάλλουν στην καλύτερη συνεργασία μεταξύ τους ακόμη και αν βρίσκονται χιλιάδες χιλιόμετρα μακρυά. Και όλα αυτά σύμβαίνουν στο μαγικό κουτί του Υπολογιστη!!!!! ΜΠΑΛΑΛΑ ΣΜΑΡΑΓΔΗ ΑΕΜ 4707

    ΑπάντησηΔιαγραφή